AFA JCDecaux: ”Vi har brug for en lokal samarbejdspartner”

Blog for Rosenstand, november 2019

AFA JCDecaux: ”Vi har brug for en lokal samarbejdspartner”

Selvom navnet måske ikke lige ringer en klokke, har du stensikkert stiftet bekendtskab med deres produkter. AFA JCDecaux er dem, der sørger for, at du kan stå i tørvejr og vente på din bus eller dit tog. AFA JCDecaux er nemlig Danmarks største udbyder af by- og outdoorudstyr.

Igennem deres samarbejde med blandt andet 28 kommuner, Metro Service og DSB/Banedanmark servicerer de størstedelen af den offentlige transport. Og samtidig sælger de reklameplads på de ca. 8.000 placeringer rundt omkring i landet.

Det er nødvendigt med et lokalt konstruktionshus
AFA JCDecaux er et joint venture, der blev etableret i 1989 imellem det danske firma AFA Reklame A/S og det store internationale JCDecaux SA fra Frankrig.

”Den danske del af virksomheden er ikke så stor, når man tager de internationale briller på. Derfor er det vigtigt for os at have et dygtigt konstruktionshus her i landet, der kan lave super løsninger for os og vores lokale samarbejdspartnere,” forklarer Tonny Pagter, QHSE Manager hos AFA JCDecaux.

QHSE står i al sin beskedenhed for Quality, Health, Safety og Environment og dækker over, at Tonny Pagter er inde i alle dele af processen i nye udviklingsprojekter.

Selvom virksomhedens produktion oftest ligger hos ”storesøster” i Frankrig, er tilpasningen til de individuelle kunder noget, de lokale og nationale afdelinger står for. Derfor har AFA JCDecaux allieret sig med Rosenstand A/S.

Fordelen ved at samarbejde med lokale 
”Når vi vil udvikle et projekt, vil vi gerne benytte en lokal samarbejdspartner. Det visuelle og designmæssige tager de sig af i Frankrig, men selve konstruktionen og sikkerheden er noget, Rosenstand faciliterer for os,” uddyber Tonny Pagter.

Rosenstand er med i det meste af udviklingen, lige fra de indledende møder hen over planlægningen til produktionsdelen. 

”Vi sætter os som regel ned med en idé og præsenterer den for Rosenstand. Vi har måske et konkret problem og vil have deres hjælp til at finde ud af, hvad kan vi gøre for at løse det. Her laver de hos Rosenstand tit nogle fede håndtegninger, der giver et godt input. På baggrund af dem laver de 3D-tegninger, vi kan arbejde efter, og senere i processen kan de af og til også hjælpe os med at finde leverandører i produktionsdelen.”

At det netop er blevet Rosenstand, AFA JCDecaux tager kontakt til, og ikke et af de større ingeniørfirmaer, er der en god grund til.

”Du bliver prioriteret, når du vælger et mindre konstruktionshus. Du bliver en stor fisk i en lille sø. Det betyder meget for os, at det næsten er ligegyldigt, hvem hos Rosenstand der tager telefonen, når vi ringer, for de kender alle sammen til vores samarbejde og vores projekter,” fortæller Tonny Pagter.

Rosenstands særlige forcer
Det er en stor force, at Tonny Pagter eller hans kolleger ikke skal bruge meget unødvendigt krudt på hele tiden at sætte nye mennesker ind i, hvad det er AFA JCDecaux laver og ønsker af et samarbejde og fremhæver endnu en vigtig egenskab hos Rosenstand, der gør dem til gode samarbejdspartnere.

”Rosenstand har en rigtig god tilgang til det at samarbejde. De tænker sig om, før de svarer og de lytter til vores behov, og så retter de til. De er gode til at stille de rigtige spørgsmål og få præciseret. Det er vigtigt for os, at de søger overensstemmelse og sætter sig ind i vores verden ved at spørge ind til de ting, de ikke forstår, og som er for indforståede, uden jeg lige er klar over det.” 

Tonny fortæller desuden, at de hos Rosenstand er gode til at tale åbent og ærligt om, hvor meget tid de har til AFA JCDecaux i forhold til størrelserne på de opgaver, AFA JCDecaux gerne vil lægge hos dem. Og denne form for ærlighed er ikke noget, man ellers altid kan forvente i en konkurrencepræget branche.